Tips voor een duidelijke verzuimprocedure
Een zieke werknemer kost anderhalf to tweeënhalf keer zoveel als zijn/haar brutoloonkosten. Heeft een verzuimprotocol zin? Veel werkgever in het MKB denken eigenlijk van niet. Toch kan een preventieve aanpak een besparing opleveren. De Werkstudent vertelt hoe.
Signaleer en bedenk gepaste maatregelen
Wilt u het verzuim binnen uw organisatie onderzoeken of stelselmatig aanpakken met een protocol, dan is het belangrijk dat u eerst vast stelt welke factoren binnen uw organisatie de grootste bijdrage leveren aan het ziekteverzuim en verloop. Wanneer dit bekend is, kunt u gericht maatregelen gaan nemen en randvoorwaarden bepalen. De aard en duur van het verzuim zijn met name bepalend voor deze aanpak.
Kort verzuim vindt vaak zijn oorsprong in een griepepidemie of afwezigheid vanwege persoonlijke redenen. Langdurig verzuim kan zowel een lichamelijke als psychische achtergrond hebben (stress, arbeidsgerelateerde ziekte, arbeidsongeschiktheid, zwangerschap, etc.). Iedere werkgever dient een (externe) arbo-dienst in te schakelen. Deze helpt u met deze arbeidsomstandigheden- en het ziekteverzuimbeleid.
Checklist1. Onderzoek de achterliggende redenen van het verzuim binnen uw organisatie en breng in kaart wat de frequentie van het verzuim is. Stem hier uw maatregelen op af.
2. Zorg altijd voor een gezonde en hygiënische werkomgeving om de verspreiding van griep/koortsvirussen te voorkomen.
3. Denk ook aan het bieden van een gezonde en gebalanceerde lunch, ook leuk is een fruitabonnement (link) op de werkplek om de weerstand te bevorderen.
4. Zorg voor prettige sociale voorwaarden in de werkomgeving die verzuim kunnen verminderen (flexibiliteit, ontspanning, een goede werk/privé verhouding.)
5. Voer geregeld functionerings en verzuimgesprekken met medewerkers. Zorg voor eventuele begeleiding en coaching waar nodig.
6. Als langdurige arbeidsongeschiktheid dreigt, bedenk dan dat een groot percentage nog wel in staat is (sommige) werkzaamheden te verrichten.
7. Denk bij verzuim ook aan persoonlijk contact met uw werknemer: bel de persoon regelmatig op en stuur een kaartje, laat weten dat uw werknemer gemist wordt. Werknemers staan bij langdurig verzuim /arbeidsongeschiktheid vaak in de eerste weken het meest open voor een oplossing.
8. Zoek naar oplossingen die het verzuimprobleem uit handen kunnen nemen, zoals een payrollservice of poolbeheer. De lasten en risico’s voor u als werkgever vallen zo niet op uw schouders en worden uitbesteed. Voor meer informatie,
bekijk deze pagina.9. Zorg voor een goed werkende verzuimregistratie: ruime planning, overname van taken door andere collega’s. Met een duidelijke procedure voor ziek en herstelmelding voorkomt u ongeregeldheden. Hier
vindt u een voorbeeld van een verzuimprotocol.10. Ken de wetgeving over uw plichten als werkgever en de rechten en plichten van uw werknemers. Of schakel een partij in die kennis heeft van verzuimvraagstukken.
Lees hier meer.
Vind op onderwerp