Pantar maakt blauwdruk archiefwerk gemeente: 650 meter met 100 man
Met meer dan 300 locaties, 44 soorten werk en ruim 9000 bemiddelbare mensen zou je Pantar gerust een van de grootste werkgevers van Amsterdam kunnen noemen. Toch is haar kernactiviteit met geen enkele andere organisatie te vergelijken.
Pantar helpt namelijk mensen op weg naar zelfstandig werk in Amsterdam en Diemen. Mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben om welke reden dan ook; door ziekte, een uitkering, of een fysieke of mentale handicap.
De projecten van Pantar zijn evenmin kleinschalig. Van postorders tot fabriekswerk, alles kom je er tegen. Maar een van de grootste en meest uitdagende opdrachten van Pantar tot nu toe, komt van de gemeente Amsterdam. Het is aan Pantar om een 650 meter lang archief, bestaande uit erfpachtdossiers, op orde te brengen. Geen gemakkelijk klusje, maar wel een leuke uitdaging, vinden ze bij Pantar. “De eredivisie van het digitaliseren,” zoals Arjen Krale, projectleider van Pantar, het met een trotse glimlach noemt.
Hans Rademaker, eveneens projectleider van Pantar, vertelt: “Door de grootschaligheid en complexiteit van dit project bleken we flink wat extra handjes nodig te hebben. We komen dossiers tegen van voor 1900 die we moeten digitaliseren. Omdat het papier zo broos is, gebruiken we speciale scanners. Anders komt het er versnipperd uit. Wat je kwijt bent, ben je dan ook echt kwijt. We besloten De Werkstudent in te schakelen omdat zij tijdig en flexibel konden bijspringen.”
Over de samensmelting van de twee groepen werknemers is Hans erg te spreken. “Er werken zo’n 40 van onze “pantarianen” en ongeveer hetzelfde aantal uitzendkrachten van de Werkstudent aan dit project. We zijn blij verrast met die mix. Met de hulp van De Werkstudent loopt het bovendien sneller en efficiënter. De uitzendkrachten integreren vlekkeloos in het geheel. Tegelijkertijd is het ook goed dat ze eens de andere kant van de medaille zien, van mensen die het minder getroffen hebben met kansen op de arbeidsmarkt.”
Helaas is er niet altijd tijd voor die groep om samen te socializen, want er is werk aan de winkel. Arjen: “Het werk is vrij complex en tijdrovend. Dossiers worden in de goede categorie ingedeeld, ingescand, in een bepaalde volgorde gelegd en gedigitaliseerd. Als de volgorde niet goed is, werkt de barcode niet en kun je weer helemaal opnieuw beginnen.” Het blijkt een ingewikkeld en continue leerproces te zijn waarbij foutmarges miniem toegestaan zijn. Vroeger werden archieven zo’n 25 jaar bewaard, tegenwoordig nog maar een aantal jaar. Niet verbazingwekkend is dus dat er in een beperkt tijdsbestek veel gedaan moet worden om alles goed te conserveren.
De uitvoering door Pantar zal een blauwdruk gaan vormen voor archivering in de toekomst. Blijkt het project volledig succesvol, dan mag Pantar zich koploper noemen van deze “archiverings pilot.” Gelukkig is alles tot nu toe succesvol op de rails gebleven, mede door de betrokkenheid van De Werkstudent. Hans: “We zijn erg blij met het persoonlijke contact dat we met De Werkstudent hebben. Onze vaste contactpersoon Romy heeft een goed beeld van wat we willen, wat we verwachten en wat we absoluut niet accepteren. Het geeft ons vertrouwen dat we weten dat we altijd op de goede service van haar en De Werkstudent kunnen terug vallen.” Arjen: “Je wint echt wat met persoonlijke aandacht. Wat je geeft is wat je terug krijgt. Zonder communicatie is het niet mogelijk een beeld te krijgen van wat je klanten willen.”
Vind op onderwerp