muppet of meneer
Goldman Sachs, de gerenommeerde bank is in het nieuws omdat de CEO email van medewerkers laat scannen op het woord muppet. Het gaat in deze niet om tickets naar de nieuwste film maar om het geven van bijnamen. De verzamelnaam van de door Jim Henson bedachte handpoppen, met elk hun eigen karakter en humeur, is binnen de internationale bank gangbaar als een ander woord voor klant.
Deze denigrerend bedoelde bijnaam geeft aan hoe medewerkers denken over hun klanten. En daar is CEO Lloyd Blankfein niet geheel tevreden over. De manier waarop het bankpersoneel intern praat/mailt over haar klanten heeft natuurlijk zijn weerslag in de wijze waarop de klanten behandeld worden.
Het een en ander is naar buiten gebracht door een ex-medewerker die de interne sfeer betitelt als destructief en vergiftigd. De PRschade voor de bank is enorm. De interne werksfeer creëert indirect deze publieke afgang maar heeft wellicht onderhuids al gezorgd voor het vertrek van klanten. Naar welke bank ga jij met je kredietaanvraag als je het gevoel hebt dat je als muppet wordt afgeschilderd?
Hoe gaat uw bedrijf om met uw klanten? Behandelen uw medewerkers hun klanten achter hun rug om met net zoveel respect als in een persoonlijk gesprek? Een gezonde werksfeer doet meer dan je denkt.
Vind op onderwerp