Communicatie op het werk
Sommige teams doen het maar één keer per maand, anderen hebben elke week een paar uur nodig: overleg. Communicatie, het is en blijft een belangrijk onderwerp binnen organisaties. Maar waarom eigenlijk? Waarbij kan interne communicatie helpen?
Gezeur met je collega’s, onduidelijkheid over een opdracht, geen idee wat nu eigenlijk het doel is van je werk? Dan is er waarschijnlijk sprake van verstoorde interne communicatie. Interne communicatie heeft ten doel jou en je collega’s inzicht te geven over de reden van bepaalde werkzaamheden, het verduidelijken van opdrachten en het verbeteren van de onderlinge samenwerking. Ook kun je op deze manier op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen binnen het bedrijf, belangrijke mededelingen en de laatste cijfers. Daarnaast is het een manier om teambuilding te versterken: door een moment met elkaar te hebben blijf je op de hoogte van wat jouw collega’s bezig houdt.
Tijdens een werkoverleg is het nuttig om de volgende onderwerpen te bespreken:
- Status werkzaamheden/projecten, waar ook andere collega’s iets mee te maken hebben
- De werkdruk van jou en je collega’s (wie heeft er nog ruimte, wie loopt over?)
- Problemen waar je tegenaan loopt
- Onderwerpen waar je meer informatie over zou willen hebben
- Eventueel kan nog gevraagd worden naar ieders persoonlijke leven (“hoe was je weekend?”). Goed voor de onderlinge sfeer!
Vind je dat er te weinig intern overleg is binnen jouw afdeling? Schroom dan niet om dit te melden aan je leidinggevende! Of neem het heft in eigen handen door zelf bijeenkomsten te organiseren.
Vind op onderwerp