4 tools om slimmer te werken
Iedereen wil het liefst zo productief mogelijk werken. Toch gaat het soms anders dan gepland.
Veel tijd wordt verspild aan zaken en taken die eigenlijk veel efficiënter kunnen. Wil je (nog) productiever te werk gaan? De volgende vier tools helpen je hier een handje bij.
Tool 1. LastPass
Vergeet jij weleens wat je wachtwoord is? Of weet je niet meer precies al je wachtwoorden? Gebruik dan LastPass: dé wachtwoord extensie die al jouw wachtwoorden bewaart op een veilige plek. Je hoeft nooit meer zelf iets te onthouden, want deze tool vult alles automatisch voor je in.
Zo verspil je geen tijd en kun je makkelijk doorwerken. Ook nieuwe gegevens worden door LastPass bewaard in de zogenoemde wachtwoordkluis. Je wachtwoord vergeten is nu verleden tijd. Wees trouwens niet bang voor hackers; LastPass versleutelt al jouw gegevens.
Tip: Deel je met collega’s gezamenlijke accounts? Via LastPass kun je gegevens uit je kluis delen. Op deze manier wissel je niet steeds gebruikersnamen en wachtwoorden uit. Let er wel op dat je niet al jouw gegevens deelt ;-).
Tool 2. Evernote
Wil je geen pen en notitieblok meer gebruiken? Of heb je dat niet altijd bij de hand? Dan is Evernote dé ideale oplossing. Met deze digitale notitieblok maak je gemakkelijk aantekeningen, waar en wanneer je maar wil. Je kunt Evernote zelfs gebruiken voor foto’s.
Tegenwoordig kan niemand meer zonder telefoon en daar speelt deze tool handig op in. Alle aantekeningen en foto’s slaan zich op in de cloud. Zo kun je bijvoorbeeld notities maken op je smartphone die je later weer kan uitwerken via de laptop. Ook kun je aparte notitieboeken maken en deze weer voorzien van labels.
Zie Evernote als een nieuw digitaal schrift waarin je inspiratie en ervaringen vastlegt door het plakken van foto’s en alles opschrijft wat je absoluut niet wil vergeten.
Tool 3. Trello
Het goed ordenen van taken en het houden van overzicht werkt efficiënt en zorgt voor een hogere productiviteit. Trello maakt dit mogelijk. Met deze handige tool kun je verschillende lijsten maken waar je kaarten met deeltaken aan kunt toevoegen.
Aan deze deeltaken kun je weer comments, checklist, foto’s, documenten of links toevoegen. Het is te vergelijken met een whiteboard aan de muur waarop alle aantekeningen, planningen en to-do’s staan. Alleen werk je met Trello overzichtelijk en heb je gelijk een goed beeld van alle taken.
Tip: Gebruik Trello voor teamprojecten. Zo kun je samen met je collega’s verschillende borden aanmaken met bijbehorende taken, elk bord kun je vervolgens weer onderverdelen. Op deze manier weet je gelijk wie waaraan werkt en wat de voortgang hiervan is.
Tool 4. Toggl
Om productief te werken is het ook goed om stil te staan bij de tijd die je kwijt bent aan bepaalde werkzaamheden. Weet jij bijvoorbeeld hoeveel tijd je besteedt aan het lezen en beantwoorden van al je mails? Om daar inzicht in te krijgen, kun je gebruik maken van Toggl.
Toggl is namelijk een app die bijhoudt hoelang je over een bepaalde taak doet. Je vult in wat je gaat doen, zet de timer aan en stopt hem als je klaar bent. Wil je weten hoelang je aan een bepaald project werkt? Toggl houdt dit eenvoudig voor jou bij, want uiteindelijk zie je hoelang je in totaal bezig bent.
Het is een productieve tool om mee te werken. Met Toggl krijg je een goed beeld van je tijdsbesteding. Dit werkt weer motiverend en kan ervoor zorgen dat je je taken beter gaat plannen. Zie het als een dienst waarmee je analyseert hoe je nog effectiever kunt worden.
Bovenstaande tools kunnen ervoor zorgen dat je productief aan de slag kunt gaan. Tijd is kostbaar en wie wil dit nou niet goed besteden.
Vind op onderwerp