4 slimme tools voor werken op afstand
Werk jij (weer) thuis? Vanuit de overheid is het advies om toch zoveel mogelijk thuis te werken. Hoe kun je in deze tijd zo efficiënt mogelijk samenwerken met collega’s? In deze blog delen wij 4 slimme tools voor werken op afstand.
Tool 1. Todoist
Wil jij een duidelijk overzicht krijgen van al jullie gezamenlijke taken? Maar zonder al te veel poespas? Maak dan gebruik van Todoist. Met deze tool bewaar je alle taken, lijstjes, notities en deadlines overzichtelijk op één vaste plek van jou en het team.
Todoist is eenvoudig te gebruiken. Je kunt werkzaamheden zelfs prioriteiten toekennen. Én belangrijker nog: alles kun je met elkaar delen. Zo ga je samen efficiënt aan de slag. Tegelijkertijd zie je ook wat de status is van bepaalde taken. Natuurlijk kun je Todoist ook gebruiken voor jouw eigen takenlijst.
Tool 2. Teamwork
De naam van de tool zegt het al: Teamwork is bedoelt voor het team om samen te werken. Met Teamwork verdeel je taken op basis van het aantal uren dat je beschikbaar bent voor bepaalde werkzaamheden.
Hoe werkt dit precies? Je kunt iemand meerdere taken geven alleen dit mag niet boven de 100% uitkomen. Zo weet je van te voren wat wel of niet haalbaar is. Het voordeel is dat je dus niet te veel taken krijgt. Op deze manier blijf je op schema en zorg je er samen voor dat resultaten behaald worden.
Tool 3. Mural
Zoek je een effectieve tool voor (creatieve) brainstormsessies of vergaderingen? Met de tool Mural werk je samen op een online whiteboard. Net zoals bij een echte whiteboard kun je aan de slag gaan met teksten en zelfs met sticky notes. Nu het digitaal is, is het ook mogelijk om afbeeldingen of filmpjes in te voegen.
Zijn er verschillende ideeën ingebracht? Hier kun je op stemmen of een opmerking aan toevoegen. Je kunt de tijd bewaken door gebruik te maken van een timer. Ook heeft Mural een chatfunctie. Extra handig: Mural is als tool te gebruiken binnen Microsoft Teams.
Tool 4. Slack
Slack is een ideale chat tool voor een optimale samenwerking. Je kunt namelijk gesprekken voeren in zogenaamde speciale ruimtes, ook wel kanalen. Het handige is dat deze kanalen geordend kunnen worden op project of onderwerp. Daarnaast heeft deze tool een uitgebreide zoekoptie.
De communicatie wordt niet alleen makkelijker maar ook overzichtelijker. Je kunt namelijk meerdere collega’s tegelijk bereiken. Op deze manier blijf je snel en efficiënt met elkaar in contact. Helemaal ideaal nu je op afstand met elkaar moet samenwerken. Met Slack zie je ook wat de status is van bepaalde taken of projecten, van jezelf maar ook van de rest van het team.
Tegenwoordig zijn er nog meer handige tools die je kunt gebruiken om online goed samen te kunnen werken. Met bovenstaande 4 tools werk je in ieder geval ook op afstand slim; zelfstandig maar ook samen met jouw collega’s.
Vind op onderwerp