Résalieke Vlieger - Eberhardjes

Résalieke Vlieger - Eberhardjes

'Zorg goed voor onze stad en voor elkaar' was de boodschap van burgemeester Eberhard van der Laan. Na zijn overlijden op 5 oktober 2017 wilde Résalieke Vlieger iets met zijn woorden doen om verbinding tussen de mensen van Amsterdam én de liefde voor deze mooie hoofdstad te vertegenwoordigen. 



Samen een kopje koffie drinken is een uitstekende manier om elkaar beter te leren kennen en daar hoort natuurlijk een koekje bij: het Eberhardje! Lees hier hoe Résalieke het Eberhardje-koekje van ontwerp tot productie in de markt heeft gezet.

"Dat Amsterdam nu haar eigen koekje 'Eberhardje' heeft, komt doordat ik las over de  'Vrijheidsmaaltijd voor 500 lieve Amsterdammers'; een perfecte gelegenheid om het koekje, dat vernoemd is naar burgemeester Eberhardje van der Laan, te presenteren. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een bakker om samen het koekje uit te werken.

Mijn idee kwam bij Nico Meijles terecht, eigenaar van Holtkamp Horeca Patisserie en Croquetten. Tot mijn verrassing bleek Nico bij mij in de straat te wonen. Zo zaten we al snel samen achter de keukentafel mijn idee uit te tekenen; over verbinding gesproken.

Hart voor Amsterdam
Nico en ik vonden elkaar in het idee iets te creëren ter herinnering aan de oud-burgemeester wat een bepaalde eenvoud heeft en dat verbindt, want daar stond Eberhard voor. Het ontwerp en de receptuur werden uitgewerkt door Nico, die er een heerlijke vanille roomboterkoekje van maakte waarop de drie bekende Andreaskruizen. Door het motto van de burgemeester: 'Alles voor de stad', geeft de hartjesvorm van het koekje uiting aan zijn liefde voor Amsterdam. Mooi is ook dat die vorm met zijn eigen naam verweven is.

Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar partners voor de communicatie en PR. Er moest natuurlijk een logo komen en een website. Samenwerking heb ik gevonden met de bedrijven Gunfactor 10, Burggraaf Media en Breeduit Marketing Communicatie en PR. Het project kreeg zo, op vrijwillige basis, steeds meer vorm en invulling.

De vrijheidsmaaltijd op 5 mei 2018 was een perfecte gelegenheid om het koekje te introduceren en dat betekende dat binnen drie weken alles klaar moest zijn. 'Hét koekje van Amsterdam' deed zijn intrede en werd uitgeserveerd bij de koffie van het Café van het Rijksmuseum. Inmiddels liggen de Eberhardjes in bijna alle musea van Amsterdam. Nico besloot de Eberhardjes als dé koekjes van Amsterdam op te nemen in zijn assortiment en deze zijn te koop bij Holtkamp op de Vijzelgracht.

Zorg goed voor de stad en elkaar
De Stichting 'Eberhard voor Amsterdam' is opgezet door Nico en mij omdat we het belangrijk vinden dat met de opbrengst van de koekjes ook iets goeds wordt gedaan voor Amsterdam. Het doel van de stichting is het financieren van activiteiten en projecten gericht op het verbinden van mensen in Amsterdam. Vaste donateurs worden 'vrienden' van de stichting. Als stichting doneren we zowel geld als koekjes.

Elke verkochte kilo Eberhardjes levert minimaal €2,50,- op voor de stichting. De stichting heeft onder andere de Volksopera in Noord (mede)gefinancierd en is vaste sponsor in natura van vrijwilligersprojecten zoals buurtmaaltijden. Inmiddels zijn er meer dan 1,5 miljoen Eberhardjes verkocht in een periode van ruim anderhalf jaar. De verkoop heeft een bedrag van ruim €35.000,- voor de stichting opgebracht. Dat is veel meer dan waar wij op durfden hopen.

In september van 2019 hebben we een samenwerkingsovereenkomst getekend met de stichting 'Mensen Maken Amsterdam' die buurtfondsen beheren. Het gedachtegoed en de wens van Eberhard van der Laan goed voor de stad en elkaar te zorgen is hiermee uitgedragen!



Ambities en dromen
Mijn streven is dat elke Nederlander minstens één Eberhardje in zijn leven heeft geproefd en dat de koekjes erkent worden als typisch Amsterdams product. Door Eberhardjes te kopen draag je vanzelf bij aan het uitdragen van de verbindende boodschap: 'Het hebben van een hart voor Amsterdam'. Via restaurants, cafés, hotels, musea & tours worden Eberhardjes verspreid en we willen graag de distributie- en verkooppunten verder uitbreiden. Het allerbelangrijkste is het uidragen van de boodschap: 'Het hebben van een hart voor Amsterdam, want dat is wat ons met elkaar vindt.'"

www.eberhardjes.nl 

Deze blog maakt deel uit van de rubriek Eigen Baas. Ben jij ook een bedrijf aan het opzetten? Of heb je een bedrijf opgezet in Amsterdam als (student)ondernemer op een innovatie en duurzame manier? Of ken je iemand uit jouw omgeving? Laat het ons weten via pr@werkstudent.nl.
Wie weet is jouw verhaal of van iemand uit jouw omgeving binnenkort hier te lezen op onze website!

Vind op onderwerp