Josette de Vroeg - Nowa

Josette de Vroeg - Nowa

Josette de Vroeg is founder van Nowa en maakt duurzame sieraden van oude telefoons. Met haar unieke producten wil Josette laten zien hoe waardevol afval kan zijn én waarom het belangrijk is om te (blijven) recyclen. 



“Een paar jaar geleden deed ik een marketing opdracht voor Closing the Loop, een organisatie die zorgt dat afvaltelefoons uit Afrika op een verantwoorde manier gerecycled worden. Zo kwam ik terecht in de wereld van circulariteit. 

Het irriteerde me dat het verhaal achter het recyclen van telefoons zo ingewikkeld is. Bijna iedereen heeft een of meerdere telefoons; een mooi middel om mensen aan het denken te zetten. 70% van de telefoons die we hergebruiken, krijgt in Azië of Afrika een tweede leven. 

Op zich heel goed, want ze worden langer gebruikt, maar daarna belanden ze alsnog op de afvalhoop. Én die afvalhoop is echt een ontzettend groot probleem, terwijl eigenlijk niemand hiervan op de hoogte is. 

Vanaf dat moment begon het bij mij te borrelen. Ik wilde dit afvalprobleem graag méér op de kaart zetten voor consumenten, maar dan op een positieve manier. Hoe? Door iets moois te maken van dat afval. Het idee om sieraden te maken met het goud en zilver uit gebruikte telefoons was toen geboren. 

No Waste
Nowa staat voor No Waste en is de eerste duurzame onderneming ter wereld waar sieraden gemaakt worden van gerecycled goud en zilver uit afvaltelefoons. Klanten van Nowa krijgen niet alleen een uniek sieraad, ze dragen ook bij aan een mooiere wereld. Voor elk sieraad dat wij verkopen worden er ook weer afvaltelefoons ingezameld. Zo maken we de cirkel rond. 

Tegenwoordig heeft bijna iedereen op deze aarde een mobiele telefoon. Het probleem is dat veel mensen niet weten dat hier waardevolle grondstoffen in zitten als goud en zilver. Alleen al in Nederland liggen miljoenen telefoons stof te happen in lades. Elk jaar gooien we voor 27 miljoen euro aan goud in de prullenbak; hartstikke zonde. 

Bij Nowa is onze missie om te laten zien dat we helemaal geen goud uit de grond hoeven te halen. Het goud ligt letterlijk voor het oprapen. Met onze producten laten we de waarde van afval zien, het belang van recyclen en de potentie van hergebruik. 

Dit doen we op een positieve en tastbare manier. Daarnaast willen we mensen stimuleren om hun oude telefoons in te leveren. Hier hebben wij een KettingreACTIE voor opzet. Benieuwd naar onze actie? Lees hier meer. 



Nowa’s grootste succes 
Gelukkig heb ik nog geen grote dieptepunten ervaren. Als ondernemer moet je wel onwijs flexibel zijn. Bijvoorbeeld nu door al die corona perikelen maar dat gaat tot nu toe goed bij Nowa. 

De afgelopen weken heb ik wel mijn grootste succes behaald. Nadat ik de KettingreACTIE had gelanceerd, werd ik gevraagd voor een groot bedrijf om voor hun medewerkers een heel kerstcampagne op te zetten. 

Zo krijgen alle medewerkers een ‘jij bent goud waard’ kaartje met een persoonlijk bericht van de directeur. Ook mogen ze een cadeautje uitkiezen bij Nowa. Én is het de aftrap van de inzamelingsactie van oude telefoons. Super leuk allemaal.

Mooie samenwerkingen 
Momenteel ben ik druk bezig met het opschalen van mijn productie. Alles wordt hier lokaal met de hand gemaakt door een gieter, een Goudsmit en een sieradenontwerpster. Maar de armbandjes worden sinds kortgemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze bijzondere mensen verpakken onze producten en sturen ze vervolgens op. Het is tof om met ze samen te werken. Op deze manier kunnen we iets moois voor elkaar betekenen. 

Tips voor startende ondernemers
Mijn belangrijkste advies is: blijf er niet te lang over praten, maar ga gewoon aan de slag. Kies een onderwerp dat jou aan het hart gaat, doe hier wat onderzoek naar, stel kleine doelen op en een concreet stappenplan. Én doe het alleen als je het echt leuk vindt. 



Dromen en ambities
Graag wil ik dat iedereen weet dat er goud en zilver in oude telefoons zitten. Het is dus erg waardevol om oude telefoons in te leveren. Dat is mijn doel met de kettingreACTIE. 
Daarnaast wil ik meer focus aanbrengen, naamsbekendheid creëren en ons aanbod verbreden. 

Als je meer wil verkopen, dan moet je ook meer producten hebben. Niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen. Ook lijkt het me heel gaaf om met andere sieraden merken samen te werken. 

In de sieraden branche gebeurt er namelijk nog niet zoveel op het gebied van duurzaamheid. Of ze doen er heel ingewikkeld over. Maar eigenlijk is het maken van sieraden van gerecycled goud en zilver niet zo ingewikkeld. Ook hier moet meer bewustwording worden gecreëerd.” 

www.thisisnowa.com
www.instagram.com/this_is_nowa/

Vind op onderwerp