Gideon Loerakker - Café de Ceuvel

Gideon Loerakker - Café de Ceuvel

In Amsterdam-Noord bevindt zich De Ceuvel: een duurzame broedplaats voor creatieve en sociale ondernemers. 

Het is een groot experiment waar Café de Ceuvel onderdeel van is. Mede-eigenaar Gideon Loerakker vertelt in dit interview meer over deze bijzondere plek. Lees mee en ontdek hoe Café de Ceuvel op een duurzame manier te werk gaat.

Van kantine naar platform
"Café de Ceuvel is ontstaan als een plek waar alle deelnemers van de broedplaats hun eten  en drinken konden verkrijgen. Het was ooit bedacht als een soort kantine. Echter bij de  opening stond heel hip/duurzaam Amsterdam op de stoep.  

Vanaf dat moment is Café de Ceuvel gegroeid naar een platform voor duurzaamheid met als  doel om te laten zien dat horeca ook op een verantwoordelijke wijze kan. Als een  tegenreactie op veel van de conventionele horeca die niet geënt is op duurzaamheid, maar  louter op kwaliteit en smaak.  

Gezellig, duurzaam café
We zijn een veganistisch restaurant zonder dat van de daken te schreeuwen. Ieder product dat we gebruiken, laten we lopen door een filter van duurzaamheid. Zo moeten producten voldoen aan criteria als sociaal verantwoord, ecologisch en financieel interessant.

Aan de hand van die criteria proberen we een gezellig café te zijn. Waar je dezelfde  gezelligheid ervaart als in een bruine kroeg en alles krijgt wat je wenst, maar dan op een  verantwoordelijke manier.  

Naast horeca organiseren we festivals en workshops, produceren we groenten, helpen we  ongedocumenteerde vluchtelingen, cateren we het drijvende hotel Asile Flottant met onze  gerechten en dranken. Daarnaast doen we nog veel meer sporadische toffe projecten waar  creativiteit en duurzaamheid centraal staan.  



Duurzaamheid als normaal
Voor ons is duurzaamheid iets dat normaal zou moeten zijn voor ieder bedrijf en ieder  individu. Echter zijn we nog verre van een ideale wereld. In de huidige maatschappij is het  tijdrovend, duur en energie slopend om alles op een duurzame wijze te doen.  

Hiermee bedoel ik de verleiding om toch bij een grote commerciële brouwerij aan te sluiten  omdat zij simpelweg voor bodemprijzen hun bier aan je slijten. Óf de groothandel die het  zeer aantrekkelijk maakt om industrieel geproduceerde groenten te verkopen.

Toch proberen wij de kleinschalige bio boer te stimuleren en nemen daarom bij hen af.  Logistiek is dit vaak nog een groot fiasco omdat in het seizoen tot wel 10 boeren groenten  komen brengen zodat we een compleet aanbod hebben.  

Gezonken boot  
Het duurzaamheid verhaal eist soms wel een hoge tol. Voorheen waren we bezig met een biovergister op een boot. Deze boot zou groen afval omzetten in gas om op te koken. Echter werd dit project een administratieve bom en uiteindelijk is de boot inclusief investering gezonken.



Mooie parel
Voor ons zijn de festivals de meest charmante momenten van de Ceuvel. Vooral de verjaardagen zijn fantastisch. Als iedereen voluit staat te genieten van onze mooie parel in Amsterdam en van al het moois dat we met elkaar hebben gecreëerd; dat is ons grootste succes.

Tips voor ondernemers
Laat duurzaamheid aan de basis van je onderneming staan maar vergeet zeker ook niet de  financiële component in acht te houden. Zonder geld valt er namelijk weinig te  bewerkstelligen in deze wereld; je ambities kan je dan wel op je buik schrijven.  

Dromen en ambities  
Mijn persoonlijke ambitie is om een dergelijk initiatief grootschaliger op te bouwen met  tuinderij, sociaal component en een horeca locatie die elkaar ondersteunen en  aanvullen: ‘De Ceuvel Ronde’."

deceuvel.nl/nl/cafe/cafe-home/
www.instagram.com/cafe_de_ceuvel/

Vind op onderwerp