Fred Tiggelman - Brouwbrood & Hartog’s Volkoren
Vier studenten van de UvA wilde het restproduct bierborstel hergebruiken en werkte samen met Oeidipus Brewing en Hartog’s Volkoren om Brouwbrood op de markt te brengen.
Fred Tiggelman, eigenaar van Hartog’s Volkoren, vertelt over het ontwikkelingsproces, de samenwerking en ondernemerschap.“Een groep studenten benaderde me over de receptuur en het bakken van Brouwbrood. Laila Blömer (marketing en PR), Sophie Louise Koopmans (financiën), Mathijs Smeets (transport en contacten) en Laurens Samson (techniek) onderzochten tijdens het vak Circulaire Economie, in opdracht van consultancybureau TheRockGroup, het circulair maken van het brouwproces.
Toen deze opdracht afgerond was zette het viertal een eigen bedrijf op met support van TheRockGroup. En zochten zij contact met Oeidipus en Hartog’s om van bierborstel brood te bakken.
Kleine bierbrouwerijen zoals Oeidipus gooien bierborstel weg. De brouwerij kon daarom gratis bierborstel leveren voor het Brouwbrood. Ik word wel vaker benaderd en ga graag in op innovatieve ideeën van studenten. Zij staan heel anders in de wereld dan ik en kunnen mijn denkwijze ten goede beïnvloeden.
Het is inspirerend. De studenten wilden circulair ondernemerschap, dat trok mijn aandacht. Ik werk 25 jaar bij Hartog’s en wij zijn altijd al circulair bezig, denk aan dozen en graanzakken die 100 jaar geleden door Aagje en Gerrit al hergebruikt werden.
Innovatief‘Hoe mooi zou het zijn als we het brood gratis kunnen bakken met de restwarmte van de oven?’ Met die vraag zijn we aan de slag gegaan.
Wij hadden toen een oven met een waterpijp die urenlang op temperatuur blijft: hier bakten we het brouwbrood mee.
Onder invloed van de jonge ondernemers hebben we in de nieuwe bakkerij gekozen voor een oven waarmee restwarmte kan worden opgeslagen door gebruik te maken van stenen en door een stukje techniek is er geen warmteverlies bij het openen van de deur.
Het fantastische van BrouwbroodHet doel was niet alleen brood bakken maar ook om het te verkopen. Het team had een heel netwerk met een afzetgebied in de horeca. Ze leken met gemak investeerders en de media wereldwijd mee te krijgen. Hun motto was: ‘Waarom zou je dingen weggooien als er nog een herbestemming mogelijk is?’
Dat werkt inspirerend. Bovendien was het bouwbroodje ook lekker. Het is ongelofelijk wat het team voor elkaar had gekregen met betrekking tot het werven van fondsen en het krijgen van subsidies. Wereldwijde media-aandacht was er volop en de teamgeest was super.
Waardoor het uiteindelijk nu niet meer bestaat heeft voor een groot deel te maken met dat er één aanjager was. Toen die besloot verder te gaan studeren, kon de rest het niet bolwerken. Voor Hartog’s was voortzetting niet rendabel, wij verkochten een klein aantal broodjes en ons afzetgebied is niet de horeca maar de mensen die naar de bakker komen voor goed en lekker brood.
Commercieel gezien zou het niet werken al was het een prachtig gezicht om te zien hoe zij met een bakfiets door de stad gingen. Idealistisch. Geen lange termijn visie echter.
Onze maalderij, bakkerij en winkel voldoen aan strenge eisen op het gebied van hygiëne, gezondheid en veiligheid. We bewaren de producten achter de schermen waar niemand behalve personeel bij kan. Dat lukt niet met de bakfiets of op markten.
StraatmentaliteitHet idee is fantastisch, zonder meer. Om het rendabel te maken, heb je echter meer nodig. Meerdere keren heb ik met hen om de tafel gezeten maar echt commercieel denken en de dingen strak organiseren ontbraken. Daardoor bleef het een beetje een studentenproject.
Om iets winstgevend te maken moet je een tikje ondeugend zijn en een straatmentaliteit hebben. Continue blijven verbeteren. Het brouwbroodteam liet hier dingen liggen. Veel ondernemers zijn gestart zonder een specifieke opleiding maar gaan dingen proberen en schaven steeds bij. Er zit wellicht een gat tussen de opleiding en het daadwerkelijke ondernemerschap.
Hartog’s ambitieAls klein jochie wist ik al dat ik bakker wilde worden en als tiener wist ik al dat ik een eigen bakkerij wilde hebben. Inmiddels ben ik meer ondernemer dan bakker en richt ik me op het creëren van een fijne werkplek. Een goede teamspirit, uitjes, gratis fruit op de werkvloer en bijscholing zijn hier onderdeel van.
AmbachtelijkDe afgelopen jaren is de nieuwe maalderij, bakkerij en winkel gerealiseerd. Bij ons kun je gewoon van buitenaf 24 uur per dag zien wat we doen. We zijn transparant. In de maalderij wordt de hele tarwekiem vermalen tot volkorenmeel, de fijnheid kan ingesteld worden.
Hartog’s Volkoren bevat alle voedingsvezels en is rijk aan omega 3 en omega 6. De hoeveelheid water die toegevoegd wordt is bepalend voor de houdbaarheid en het deeg wordt 4,5 uur gekneed. Er wordt enkel zout en een natuurlijke gist toegevoegd.
Hartog’s Volkoren is een compact brood met de geur van zemelen en heeft een licht zoete smaak. Het is een uniek brood waar mensen voor in de rij staan. Natuurlijk verkopen we ook allerlei andere broden, bolletjes, traktaties en belegde broodjes, kijk maar eens op de website.
KwaliteitWat ooit door de oprichters van Hartog’s in 1896 is bedacht, wil ik blijven uitdragen: dat ene broodje in die compacte vorm met Nederlands graan gemaakt. Andere ingrediënten halen we zo dicht mogelijk bij huis, maar het belangrijkst is de kwaliteit. Wij verkopen een zo natuurlijk mogelijk eindproduct met een receptuur die niet veranderd is.
www.oedipus.com www.volkorenbrood.nl
Deze blog maakt deel uit van de rubriek Eigen Baas. Ben jij ook een bedrijf aan het opzetten? Of heb je een bedrijf opgezet in Amsterdam als (student)ondernemer op een innovatie en duurzame manier? Of ken je iemand uit jouw omgeving? Laat het ons weten via pr@werkstudent.nl. Wie weet is jouw verhaal of van iemand uit jouw omgeving binnenkort hier te lezen op onze website!
Vind op onderwerp