CV tips: Voor wie schrijf je je CV?
Veel mensen gebruiken het CV als een overzicht van alle werkervaring, opleiding en vaardigheden, maar denken daarbij nauwelijks aan de ontvanger. Maar voor wie schrijf je het CV nou eigenlijk?
Het CV schrijf je in ieder geval niet voor jezelf. Natuurlijk is het handig dat je het als overzicht kunt gebruiken, maar je CV is vooral bedoeld als verkoopmiddel. En wat werkt er goed bij verkopen? Juist: goed naar de wensen luisteren van een klant. Bij een CV is dit niet anders. Daarom een aantal tips om je CV beter toe te spitsen op de recruiter. De regel ‘one size fits all’ gaat bij het schrijven van een CV helaas niet op. Een CV wordt juist beter als het is toegespitst op een bepaalde vacature of bedrijf! Des te meer je rekening houdt met de relevantie voor de recruiter die je CV leest, hoe beter. Dus: vraag je bij vermelde informatie af of het relevant is, niet te lang omschreven is (je wilt tenslotte niet meer tijd van de recruiter vragen dan nodig) en of datgene wat belangrijk is er in trefwoorden uitspringt.
Je CV hoort de werkgever te prikkelen om meer over je te lezen in de motivatiebrief. Als het CV al veel te lang is, heeft de recruiter dan nog zin om de rest te lezen? Moet je jezelf kritisch afvragen. In het kort de belangrijkste tips om je CV toe te spitsen op de ontvanger: - Let op relevantie, wat is interessant voor de werkgever? - Houd het kort en krachtig, werk met trefwoorden - Werk op maat, iedere werkgever hoort een ander CV te ontvangen! Bij het ene CV laat je iets weg, bij de ander moet er misschien weer iets bij. Het kost extra werk, maar is wel effectiever! - Gebruik highlights, trefwoorden om te benadrukken dat jij de juiste kandidaat bent.
Let op vaardigheden, prestaties, concrete resultaten (cijfers werken goed) en expertise. Gebruik geen lange uitleg, daar is je motivatiebrief voor. - Formuleer zinnen positief en gebruik geen negatieve informatie over ontslag e.d. - Omschrijf in je taken kort welke problemen je hebt opgelost of welke resultaten je hebt behaald. - Leg de nadruk op je belangrijkste taken ook al waren dit niet je hoofdtaken.
Vind op onderwerp