3 tips om verbonden te blijven met thuiswerkers
Het is alweer herfst. Nog steeds werken we vanuit huis. Terug naar kantoor zit er voorlopig nog niet in.
De norm blijft om thuis te werken én om zo min mogelijk te reizen. In dit artikel delen we daarom drie tips om ervoor te zorgen dat u als werkgever verbonden blijft met al uw thuiswerkers.
Tip 1. Blijf communiceren
Normaal gesproken spreekt u elkaar elke dag op kantoor: tussendoor, bij het halen van koffie of natuurlijk in de lunchpauze. Nu iedereen thuis zit, wordt er niet continue gepraat. Belangrijk is om wel contact te blijven houden. Dit hoeft natuurlijk niet de hele dag door.
Begin de dag bijvoorbeeld met een korte stand-up. Door samen de werkdag te beginnen, creëert u toch een bepaald kantoorgevoel. Het gebruikelijke overleg op kantoor vindt dan digitaal plaats.
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook verschillende opties om dit online uit te voeren. Zo weten jullie van elkaar wat iedereen die dag gaat doen en of jullie nog iets voor elkaar kunnen betekenen. Dit kan op afstand namelijk minder vanzelfsprekend gaan.
Tip 2. Wees beschikbaar & bereikbaar
Het hebben van (sociale) interactie is op werk anders dan thuis. Op kantoor kun je makkelijk even bij elkaar langs lopen. Nu is het natuurlijk anders. Toch blijft het belangrijk om deze contactmomenten te behouden. Sta als werkgever dan ook klaar voor uw thuiswerkers.
Verbreek de digitale barrière. Laat duidelijk weten dat u altijd beschikbaar bent. Stimuleer uw werknemers ook om u te bellen of te chatten wanneer er vragen zijn. Wees dan ook goed bereikbaar. Zo komen jullie samen de thuiswerkdagen goed door.
Extra tip: plan wekelijks, om de week of maandelijks digitale een-op-een-gesprekken in. Op deze manier houdt u op een persoonlijke manier ook weer contact met elkaar. Én tegelijkertijd kunt u per werknemer de vinger aan de pols houden.
Tip 3. Bied ondersteuning
Voor iedereen blijft de nieuwe situatie wennen. Het is dan ook belangrijk om als werkgever ondersteuning te bieden waar nodig. Om zo te voorkomen dat eenzaamheid een rol begint te spelen of dat uw thuiswerkers zich niet gesteund voelen in deze tijd.
Vraag dan ook regelmatig of u iets kan betekenen voor uw thuiswerkers: op werk of sociaal gebied. Dit hoeft natuurlijk niet dagelijks maar blijf er wel naar vragen. Zo laat u merken dat u ondersteuning op afstand biedt én dat u als werkgever voor een ieder klaar staat.
Het blijft een rare tijd. Toch moeten we hier samen door heen. Met bovenstaande tips kunt u er in ieder geval voor zorgen dat u betrokken blijft bij al uw thuiswerkers.
In dit artikel delen wij vier tips hoe u als werkgever kan zorgen voor een ergonomisch verantwoord thuiswerkplek voor uw werknemers. Benieuwd naar deze tips? Lees het hier.
Vind op onderwerp